Barris, carrers i places
Poc a poc, els locals d"oci i cultura van trobar el seu lloc a La Rambla. Els convents desapareixien i s"hi instal·laven floristes i quioscos. Ara ens reben al nostre pas edificis tan destacats com el
Gran Teatre del Liceu, (la ópera barcelonesa), el
Palau de la Virreina o el gran
mercat de la Boquería. El torrent humà, amb els seus artistes ambulants, turistes i els barcelonins que encara hi passegen, constitueix un viatge pel microcosmos d"aquesta Barcelona contemporània.
Centre polític des dels inicis de la història de la ciutat, la plaça Sant Jaume és també un pulmó obert al cor del
Barri Gòtic. Aquí s"hi aixequen els edificis més importants per la vida barcelonina i catalana: la Casa de la Ciutat o Ajuntament, i el Palau de la Generalitat.
Romàntica i amb un toc decadent, la plaça Sant Felip Neri és un racó imprescindible en el passeig pel
Barri Gòtic. Presidida per l"església barroca que la bateja, la plaça disposa d"alguns elements històrics que la fan especialment atractiva, sobretot quan s"hi percep el silenci.
Flanquejat per l"antic mercat del Born i per l"església de Santa Maria del Mar, el passeig del Born encara manté el caliu medieval que es respira entre les terrasses dels bars de moda. Un carrer encantador que ha sabut adaptar-se a les exigències dels nous temps sense donar l"esquena al seu passat.
El conjunt monumental de la Plaça del Rei de Barcelona és, probablement, el racó gòtic que millor exemplifica el passat medieval de la ciutat. El Palau Reial Major i les dependències que l"envoltaven tanca una placeta harmònica i tranquil·la on sembla que encara es respiri el passat gloriós de Barcelona a l"Edat Mitjana.